Armenian photographer from Alexandria (1904) as knowledge transfers between the ottoman world and Ethiopia

(French text following)

The military conquest of the Red Sea shores brought together Ethiopia and the Ottoman Empire since the 16th century. Furthermore, the ottoman control over Jerusalem and Egypt led the two countries to diplomatic relation. One reason was the Ethiopian monastery held at the Saint-Sepulchre (Jerusalem); another was that the Ethiopian Church depended on the Coptic Patriarch of Alexandria. Regularly, pilgrims and delegations travelled to Jerusalem and Egypt. Hence, knowledge transfers were operated between the Ottoman world and Ethiopia. Menilek II, king of kings of Ethiopia, sent an official delegation to Jerusalem in 1902 and some ottoman craftsmen were recruited for the Ethiopian imperial court. The first official ottoman diplomatic mission, led by Sadık ül-Müeyyed al-‘Azm, went to Addis Abäba in 1904.

During the 1880s the Ethiopian court became familiar to photography and the resort to it for propaganda purpose was soon implemented. Nevertheless, only Europeans were owning cameras.

At the close of the 19th century numerous Armenian photographers had settled everywhere in the Ottoman empire, and in particular in Alexandria and Cairo. In 1905, the Archbishop of the Apostolic Armenian Church in Egypt urged Bedros Boyadjian to escort him in an official journey to Ethiopia. Menilek II invited the photographer to stay and settle with his family in Addis Abäba. Appointed as the first official photographer of Ethiopia in 1906, Boyadjian not only generated a dynasty of photographers in Ethiopia  (Bedros, Haygaz and Tony Boyadjian, three generations of official photographers) but he also paved the way for many Armenians who later followed him and opened studios in the capital city.

Boyadjian - ras Mikael
Ras Ali d’après une photo de Bedros Boyadjian (crédit)
Boyadjian - ras Makonnen
Ras Mäkwännen d’après une photo de Bedros Boyadjian (source: “Les Boyadjian, photographes arméniens à la cour du Négus”, Connaissance des Arts, hors-série 327, 2007)

La conquête militaire des rivages de la Mer Rouge avait placé l’Éthiopie et l’empire ottoman en relation dès le XVIe siècle. Le contrôle ottoman sur Jérusalem et l’Égypte fit entrer l’Éthiopie et Topkapi en relations diplomatiques, à cause du monastère éthiopien du Saint-Sépulcre (Jérusalem) et parce que l’Église éthiopienne dépendait alors du patriarche copte. Pèlerins et délégations se sont régulièrement rendus à Jérusalem et à Alexandrie. Ainsi, les transferts de savoirs se faisaient ente le monde ottoman et l’Éthiopie. La délégation officielle envoyée en 1902 à Jérusalem par le roi des rois d’Éthiopie Menilek II recruta des artisans ottomans pour la cour. En 1904, une première mission officielle ottomane, conduite par Sadık ül-Müeyyed al-‘Azm, se rendit à Addis Abäba.

Dès les années 1880, la cour d’Éthiopie était familiarisée avec le recours à la photographie dont l’usage pour la propagande fut très vite développé. Néanmoins, les seuls possesseurs d’appareils photos étaient des Européens.

À la fin du XIXe siècle, de nombreux photographes arméniens sont installés dans tout l’empire ottoman, en particulier à Alexandrie et au Caire. En 1905, l’archevêque de l’Église apostolique arménienne en Égypte invite le photographe Bedros Boyadjian à l’accompagner en voyage en Éthiopie. Menilek II invite le photographe à installer en Éthiopie où il est rejoint par sa femme. Nommé premier photographe officiel de la cour en 1906, Bedros Boyadjian a été à l’origine d’une dynastie familiale de photographes (Bedros, Haygaz et Tony Boyadjian, trois générations de photographes officiels) , mais fut ensuite suivi par de nombreux arméniens photographes qui créèrent des studios à Addis Abäba.

 

 

 

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  1. Pingback: From photos to paintings: official portraits of Menilek, Taytu, Zäwditu & Täfäri – Ethiopia & the Horn of Africa in Ancient Photography

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